Rookies lid: de mogelijkheden

Motoren en deelname voorwaarden

Bij RACE-KIDS gebruiken we ‘tamme motoren’ die tegen een stootje kunnen. Begrenst in het vermogen leert je kind daarop de basisvaardigheden zonder angstig te worden om gas te geven.  We doen op basis van ons leerprogramma inspecties, toetsen zeg maar. Bij een voldoende score op de eerste 10 leerthema’s is meer motorvermogen toegestaan. Dat heeft als reden dat we in de basisopleiding vooral willen focussen op wat het kind moet aanleren en niet wat het moet doen om met het vermogen van de motor te leren omgaan. Wacht dus met een eigen motor kopen, want dealers hebben andere belangen. Wil je een eigen motor aankopen dan kan je er mee deelnemen als de karakteristiek van de trainingsmotor overeenkomt met onze voorschriften. Vraag dus toestemming vooraf en laat je adviseren door de RACE-KIDS leiding.

RACE-KIDS Motoren

We bieden als RACE-KIDS organisatie motoren aan voor gebruik tijdens onze evenementen, soms ook voor ‘vrij trainen’. Voor minimotoren adviseren wij een Pasini rijwielgedeelte met daarin een 2Takt, 4Takt of elektrisch aangedreven motor. Voor de lichte categorie schakelmotoren veelal de Honda NSF. Als je kind toe is aan zelfstandig trainen kan je een automaat of schakelmotor huren of kopen via RACE-KIDS.  Het algehele onderhoud van de motor en rijwielgedeelte kunnen we ook organiseren. Daarvoor schakelen we onze eigen technische service in. Dat is een kwestie van afspraken maken. Mobiliteit garanderen, zodat je kind nooit een sessie hoeft te missen omdat ‘zijn motor het niet doet’, kunnen we ook verzorgen. Op deze wijze waarborgen we de kwaliteit en continuïteit van de motoren en stemmen we motorprestaties af op de rijderscapaciteiten. We houden de controle op de gelijkwaardigheid van de motoren en de veiligheid in onze rijdersgroepen en daarmee het plezier en de progressie van je kind, elk kind.

Het leerplan als basis voor een duurzaam leertraject

In de beginnersgroep wordt het leerplan als universeel lesprogramma geïntroduceerd. Per leeraspect vinken zowel de ouder, de trainer als ook de instructeur het aspect af wat het kind al beheerst. In overleg wordt het volgende aandachtspunt bepaald zodat daarop wordt getraind en begeleid. Het grote voordeel om ons leerplan te hanteren is dat elke rijder objectief beoordeeld wordt. Dus niet de motor, dealer, ouder of trainer en instructeur bepalen de progressie, het kind zelf. Doordat het tijdens de toets laat zien wat het kan en aan vaardigheden bezit. Objectief, neutraal en betrouwbaar.Basis vaardigheden

De score tijdens de leerplan toets vormen een goede leidraad voor vervolgtrajecten, de invulling van doelen en de tijdslijn daarbij. De leerplan beoordeling is een prima basis voor doorgroei naar een andere categorie motor of klasse (sneller of met versnellingen). Het leerplan biedt vooral ook aan de direct betrokkenen, zoals ouders en begeleiders een inzage in waar het kind ‘staat’ in het opleidingstraject. Het kind wordt niet over- of onder gewaardeerd. Dat bevorderd het plezier en vertrouwen in de samenwerking binnen het ‘team’. De frequentie van trainen is bij voorkeur eens per twee/drie weken. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, zijn er circa 25 lesdagen nodig om de eerste 10 leeraspecten in fase 1 en 2 van het leerprogramma te beheersen. Met meer lessen krijgen de laatste thema’s en de fase 3 aspecten uit het leerplan extra aandacht en stimuleren we het aanleren en oefenen van belangrijke competitie racevaardigheden. Stap je te vroeg uit het leerprogramma, dan worden het ‘veel duurdere lessen’ verderop in het race traject.

Het RACE-KIDS minimoto (pocketbike) leerprogramma in hoofdlijnen

Onderverdeeld in 6 hoofdgroepen, 23 thema’s en 3 progressie fasen:

    1. Gas geven
      – Leren doceren van het gas
      – Volgas durven rijden
      – Timing van gas geven
    2. Remmen
      – Leren doceren van de rem
      – Verschil ervaren tussen het gebruiken van voor- en achterrem
      – Hard durven remmen
      – Timing van remmen
    3. Zithouding
      – Leren ontspannen
      – Meebuigen van bovenlichaam in de bocht
      – Houding van de voeten en benen in de bocht
      – Verschillende zithoudingen proberen
    4. Bocht inkijken
      – Kijken naar bocht ingang, apex en bocht uitgang
      – Aanremmen, rollen en accelereren
      – Kijk in de camera!
    5. Knee sliding
      – Hellingshoeken uitproberen
      – Leren ‘vallen’ onder hellingshoek
      – Knee sliding versus tipping
      – Elbow down
    6. Lijnen rijden
      – Soorten bochten leren herkennen
      – Herkenningspunten langs de baan ontdekken
      – Aanvallende, verdedigende en ideale lijnen leren rijden
      – Leren variëren in diverse rijlijnen
      – Met 2 coureurs samen door de bocht leren rijden

De voortgang (progressie) wordt bepaald door focus, interesse, aanleg, maar vooral de inzet van de rijder. Onafhankelijke inspecteurs kunnen rijders op hun vaardigheden beoordelen met behulp van een formulier dat nadien ook aan de rijder wordt verstrekt. Als de ‘score’ vragen oproept of het niet overeenkomt met jullie verwachting, meld je dan bij de trainer. Als ervaringsdeskundigen geven zij graag meer inzage en advies hoe de resultaten te interpreteren zijn en progressie is te stimuleren.

Deelnemen als lid met de voordelen :
– Voorrang bij inschrijving op niet leden (vooral bij special events)
– Aankoop- en omruil opties van nieuwe en gebruikte race-outfit
– Huur opties schakelmotoren (kart circuit 100/125 cc of grote circuits 250/400 cc)
– Deelname opties promotionele activiteiten
– Ondersteuning bij gebruik van het leerplan en het coaching systeem
– Deelname opties opleidingen voor ouders/kind
– Deelname opties sportactiviteiten (o.a. fysieke trainingen)

Lid worden

naar agenda