JMR Junior-E pocketbike info pagina

De info van belang voor 13 april Racedag Assen Junior Track

13 april Circuit lay-out

Ouders die ‘rapen’ (rijders weer op de been helpen na een val) staan op de BaCo posities aangegeven als 1, 5 en 7 (rondom die posities verwacht ik crashes waarbij wellicht hulp van ons nodig is).
Let op je hebt een lashandschoen en een elektrisch isolerende handschoen mee (die brengt RACE-KIDS mee) en bent gehuld in een fluorescerend hesje (die we bij de MCA (MotorClubAssen) lenen voor die dag omdat we rapers zijn.

13 april tijdschema

Wij stellen het op prijs als je probeert er tegen 9 uur te zijn. Zet dan de motor als eerste bij de opstelling die wordt aangegeven en ga dan je kind helpen met inschrijven en aankleden etc.
Wij gaan de Technische controle uitnodigen om bij de RACE-KIDS Junior-E opstelling (paddock-2) de keuring van alle motoren uit te voeren. Scheelt geloop, en vooral in het kader van veiligheid, houden we zo de Accu motoren zoveel mogelijk apart van de rest van de deelnemers en medewerkers. Daarom staan we tenslotte ook op paddock-2. Vergeet niet dat je in het education center aanmeldt, je licentie kunt laten zien.

13 april spelregels Aanvullend Reglement

Allen op paddock-2 opgesteld (zie artikel hieronder) nodigt RACE-KIDS de Technische Controle uit om bij de Junior-E opstelling de keuring van alle motoren tegelijk te doen. Je hoeft dus niet apart naar de keuring toe. We hebben geen milieumat mee, horen wel of dat een berisping gaat opleveren en we er de volgende keer me uitgerust moeten zijn (max 10 euro bij de Action heb je een prima mat voor de K2Re bike).

Tijdwaarneming Transponders
Er staat wel in het AR dat er geen transponderhuur mogelijk is, maar daar heeft RACE-KIDS gelukkig haar netwerk aan connectie zodat het wel mogelijk is voor de beginners in de competitie, de instroom rijders. We proberen die even collectief te verzamelen en monteren op de motoren (heb ty-raps mee).
Na de laatste racedag gaan we de transponders weer willen inleveren omdat we anders een 400 euro moeten aftikken voor niet ingeleverde transponders. Transpondernummer en rijdersnaam zijn bekend, dus er is geen ontkomen aan.

13 april opstellocatie Junior-E

Vanaf de aanrijroute (De Haar) rij je met de auto niet door het linker hek (toegang paddock 1) maar door het rechter hek (toegang paddock-2). De beide hekken zijn direct naast elkaar.
De auto zet je achter het talud (de grasduin die je mooi overzicht biedt op het Junior Track Circuit).
De motor stel je op aan de wegkant, net op het asfalt, de rijbaan zelf moet wel ruimte bieden voor een ambulance of brandweer auto om door te rijden naar het junior track of het daarachter liggende TT-circuit. Toelichting waarom we apart staan hieronder.

Uitrusten

Neem een (tuin)stoel mee zodat jij en je kind ook rustig kunnen zitten tussen de rijsessies door. Overweeg ook extra voorzieningen mee te brengen (kleding, pet, zonnebril, paraplu) ivm de weersomstandigheden.

Opladen motoren

We leggen vanaf het Education center een krachtstroom kabel aansluiting naar de rij met motor. Daar kunnen we de (basic en snel-) accu-laders op aansluiten. Zo zorgen we dat de accu’s weer opgeladen worden en alle Junior-E coureurs elke sessie weer met volle teugen aan het ‘gashandel’ kunnen hangen. Er is ruim voldoende tijd om alle motoren op te laden. Tussen sessie 1 en 2 wel 70 minuten, tussen sessie 2 en 3 zelfs 110 minuten en tussen sessie 3 en 4 weer 70 minuten. RACE-KIDS brengt 6 snelladers en 6 basis laders mee. In totaal zijn we met 12 junior-E rijders aanwezig, dat moet lukken dus.
RACE-KIDS brengt naast de huurmotoren ook één reserve motor mee en spare parts. We hopen de reserves niet te hoeven inzetten !

Risico accu brand

Toelichten risico Accu en daarom de aparte opstelling op paddock-2 (veiligheidsbesef):
Deze van de rest gescheiden opstelling komt voort uit veiligheidsbesef. De Accu’s in de racemotoren vormen een risico en daarom is preventief gedrag zinvol.
De redenen zijn namelijk de zorg als een accu tot zelfontbranding overgaat (in de fik gaat zeg maar) de consequenties een risico vormen. Kans lijkt klein, maar er is altijd een risico.
Een lithium Ion Accu kan tot zelfontbranding komen en dan kan dit ontstaan:
1. er is giftige rookontwikkeling (alle rook is onprettig maar deze schijnt wel van de categorie heftig te zijn)
2. bij een accu brand komt heel veel energie in de vorm van warmte vrij. Dat laat materialen smelten. Er is speciaal blusmiddel nodig om de buitenkant af te schermen, inwendig blijft de accu dus branden. Dat kan een gevaar vormen voor alles in de omgeving. Dus vandaar enige vorm van ‘isolatie in opstelling’.
Accu branden vereisen een speciale aanpak, die zelfs de brandweer lastig vind te duiden. Het is niet zoals traditionele branden, blussen met water. Een accu wil men als snel onder water dompelen totdat die inwendig zijn energie kwijt is en de inwendige brand dooft. We staan tegenover de sloot, mocht het nodig zijn, erin!
Maar om die reden is besloten om onze groep bij elkaar en apart van de andere deelnemers te ‘parkeren’.
Daarom staan we op paddock 2, achter het talud van de JT .

Advies is bij een brand/rookontwikkeling
Blijf uit de buurt, ga in de wind staan (uit de rook-wind uiteraard) en blijf weg bij de brandlocatie. Laat anderen maar het gevaarlijke werk doen.
We brengen een fles met speciaal blusmiddel.  Zo ook een rookmasker en brandveilige handschoenen mee die protectie bieden. We hopen het alles niet daarvoor nodig te hebben. Maar beter de eerste dag mee dan om verlegen!

13 april KNMV infopagina