RACE-KIDS Junior-E competitie info pagina
De info van belang voor 6 oktober, de laatste Racedag op het Junior Track TT circuit in Assen
De competitie
Live timing racedag Kampioenschap punten
Lees alle documenten onderop de KNMV info pagina aub.
KNMV JMR infopagina
En de Junior – E- RACE-KIDS specifieke aanvullingen daarop zijn:
Rapers
Omdat de BaCo’s nog wat meer vertrouwen nodig hebben om E-bikes aan te raken na een crash, is het verzoek gedaan dat er 4 ouders per rijsessie dienst doen als ‘raper’. Dat wil zeggen; rijders weer op de been helpen na een val en als de motor dat niet wil, de motor veilig stellen. We vragen alle ouders die gezond zijn daarin mee te helpen. Om toerbeurt heb je dan allemaal de rijders van dichtbij in actie kunnen aanschouwen. De posities overleggen we met de wedstrijdleider en stemmen we af ter plekke. Let op je hebt een lashandschoen en een elektrisch isolerende handschoen mee (die brengt RACE-KIDS mee) als je het circuit op gaat. En je bent gehuld in een fluorescerend hesje (die we bij de MCA (MotorClubAssen) lenen voor die dag. Ze geven er de voorkeur aan om een lange broek te dragen.
Aanwezig
Wij stellen het op prijs als je probeert er tegen 9 uur te zijn. Zet dan je eigen Ariane racemotor als eerste bij de RACE-KIDS opstelling die wordt aangegeven op het paddock plan. Daarna is er tijd om je kind te helpen met inschrijven en aankleden etc.
Wij gaan de Technische controle uitnodigen om bij de RACE-KIDS Junior-E opstelling (paddock-2) de keuring van alle motoren uit te voeren. Vooral in het kader van veiligheid, houden we zo de Accu motoren zoveel mogelijk apart van de rest van de deelnemers en medewerkers. Meldt je nog bij de KNMV inschrijving zodat ze weten dat je deelneemt met een geldige licentie.
Aanvullend Reglement
De nummeraanduiding is met rode cijfers en een gele achtergrond. RACE-KIDS neemt extra frontjes met bestickering mee. Een compleet frontje die direct uitwisselbaar is inclusief een GoPro houder erop (ivm een video opname mogelijkheid) kost 35 euro. Je kunt daarmee je eigen frontje op alle andere dagen benutten.
Het frontje is in 2-3 minuten te wisselen met een inbussleutel in de hand.
Tijdwaarneming Transponders
Er staat wel in het AR dat er geen transponderhuur mogelijk is, maar RACE-KIDS heeft voor de 1e jaar deelnemers een uitzondering geregeld. Tegen een kleine vergoeding van 10 euro wordt die voorzien. Je krijgt die voor de 1e sessie uitgereikt. Na de laatste race de transponder weer inleveren omdat je anders 400 euro mag aftikken voor de niet ingeleverde transponder. Transpondernummer en rijdersnaam zijn bekend, dus er is geen ontkomen aan.
Specifiek voor Op Assen:
Vanaf de aanrijroute (De Haar) rij je met de auto niet door het linker hek (toegang paddock 1) maar door het rechter hek (toegang paddock-2). De beide hekken zijn direct naast elkaar.
De auto zet je achter het talud (de grasduin die je mooi overzicht biedt op het Junior Track Circuit).
De motor stel je op aan de wegkant, net op het asfalt, de rijbaan zelf moet wel ruimte bieden voor een ambulance of brandweer auto om door te rijden naar het junior track of het daarachter liggende TT-circuit. Toelichting waarom we apart staan hieronder.
Uitrusten
Neem een (tuin)stoel mee zodat jij en je kind ook rustig kunnen zitten tussen de rijsessies door. Overweeg ook extra voorzieningen mee te brengen (kleding, pet, zonnebril, paraplu) ivm de weersomstandigheden.
Opladen motoren
We leggen vanaf het Education Center een krachtstroom aansluiting naar de RACE-KIDS opstelling, daar waar de motoren staan opgesteld. Daar kunnen we de (basic en snel-) accu-laders op aansluiten zodat de Motoren weer van voldoende energie worden voorzien en alle Junior-E coureurs elke sessie weer met vol vermogen aan het ‘gashandel’ kunnen hangen. Er is ruim voldoende tijd om alle motoren op te laden. RACE-KIDS brengt naast de huurmotoren ook één reserve motor mee en spare parts. We hopen die reserves niet te hoeven inzetten !
Risico accu brand
Toelichting op de risico’s van Lithium accu’s. De reden voor de paddock opstelling (veiligheidsbesef):
De Accu’s in de racemotoren zijn van een samenstelling die bij zelfontbranding een risico vormen voor de mens, daarom is preventief gedrag zinvol.
Een lithium Ion Accu kan tot zelfontbranding komen met als gevolg:
1. giftige rookontwikkeling (alle rook is onprettig maar deze schijnt wel van de categorie heftig te zijn)
2. bij een accu brand komt heel veel energie in de vorm van warmte vrij. Dat laat materialen smelten. Er is speciaal blusmiddel nodig om de buitenkant af te schermen, inwendig blijft de accu dus branden. Dat kan een gevaar vormen voor alles in de omgeving. Dus vandaar enige vorm van ‘isolatie in opstelling’.
Accu branden vereisen een speciale aanpak, die zelfs de brandweer lastig vind te duiden. Het is niet zoals traditionele branden, blussen met water. Een accu wil men al snel onder water dompelen totdat die inwendig zijn energie kwijt is en de inwendige brand dooft.
Advies bij een accu-brand/rookontwikkeling
Blijf uit de buurt, ga in de wind staan (uit de rook-wind uiteraard) en blijf weg bij de brandhaard. Laat anderen maar het gevaarlijke werk doen. We brengen een fles met speciaal blusmiddel mee. Zo ook een rookmasker die protectie biedt bij giftige gassen. We hopen dat alles niet nodig te hebben. Maar beter dat we er MEE en niet OM verlegen zitten!
Heel veel plezier tijdens de racedag, en onthoud, een goede voorbereiding is het halve werk.